Motort és nőt nem adunk kölcsön. Legalábbis annak idején így mondták. Lehet, hogy az azóta elmúlt kb. 20 évben sokat változott a világ… Volt idő, amikor még a bizalom legmagasabb fokát jelentette, ha autónk kulcsait odaadtuk valakinek. Mára megváltozott a helyzet, így az is büszkeséget és örömöt jelenthet számunkra, ha az autómegosztás keretében mások használhatják járművünket.
Ez a végkövetkeztetése annak az új európai közvélemény-kutatásnak, amit a Ford Motor Company rendelt meg, hogy jobban átlássa az egyre népszerűbb megosztási kezdeményezések (autók, szakmák és szolgáltatások) gazdasági hátterét.
A 10.016 francia, német, olasz, spanyol és brit válaszadó 55 százaléka szívesen megosztaná autóját pénzért; 44 százalékuk ugyanezt az otthonával, 33 százalékuk pedig a mobiltelefonjával is megtenné – sőt az emberek 17 százaléka akár még a kutyáját is megosztaná.
A megkérdezettek többsége másoknak is megengedné, hogy vezessék az autóját (78 százalék) vagy csomagokat szállítsanak vele (78 százalék), és túlnyomó többségüket kifejezetten érdeklik a környezetükben elérhető megosztási szolgáltatások. 76 százalékuk szívesen használna telekocsi-szolgáltatásokat, 73 százalékukat pedig a parkolóhely-megosztás, illetve 72 százalékukat az autómegosztás is érdekelné.
“Az autóktól kezdve a zenén át egészen a nyaralásokig az emberek egyre több területen készek elfogadni a megosztást és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Okostelefonunk segítségével gyorsan és könnyen kölcsönkérhetjük valaki más dizájner-cipőjét, fűnyíróját, vagy megszervezhetjük, hogy mi sétáltatjuk meg a kutyáját,” mondta el Will Farrelly, a Ford Intelligens Mobilitás felhasználói élményért felelős fejlesztője. „A mobilitás szerves részévé váló megosztás (legyen szó akár autómegosztásról, telekocsiról, csomagszállításról vagy bármi másról) rugalmas megoldást kínál, méghozzá sokkal takarékosabb formában, ráadásul a közlekedés zsúfoltságát is csökkenti.”
A felmérés eredménye szerint a spanyolok hajlanak leginkább arra, hogy pénzért cserébe megosszák autójukat (61 százalék). Utánuk az olaszok következnek a sorban (58 százalék), majd a franciák (56 százalék), a britek (50 százalék) és a németek (48 százalék). A franciák 87 százaléka érez kedvet ahhoz, hogy utasokat vegyen fel autójába, míg az olaszoknál ez az arány 86 százalék, a németeknél 82 százalék, a spanyoloknál 80 százalék, a briteknél pedig 58 százalék.
A megosztást leginkább a fiatalok és a férfiak találják jó megoldásnak: a férfiak 61 százaléka kész arra, hogy járművével részese legyen egy autómegosztó szolgáltatásnak, míg a nőknél ez arány 49 százalék. Ugyanakkor a 25-34 éves korosztályban a férfiak és a nők 68 százaléka nyitott erre az ötletre.
Na jó, de mi van a motorokkal?
Bár ez a kutatás a motorkerékpárokra nem tér ki, és Magyarország sem szerepel benne, kíváncsi lennék az eredményre. Lehet, hogy húsz- vagy még több évvel ezelőtt, mikor egy motorkerékpár (vagy akár a személyautó) egy család élete munkáját tükrözte, sokkal nehezebb volt elképzelni, hogy azt kölcsönadjuk valakinek.
Az is lehet, hogy a szemmélyautó eleve más kategória, mert az egy közlekedési eszköz, míg a motorkerékpár szerelem, a szerelmét pedig az ember nem adja kölcsön másnak – bár van aki ezzel is vitatkozna, mert akit szeretsz, annak jót akarsz, és ha neki jó az, hogy mással van, akkor miért ne tehetné meg… de ez a gondolatmenet már egész máshová vezet.
És akkor mi van a mobiltelefonnal, amiben személyes adatokat tárolunk?